torsdag 26. februar 2009

Det er sliiiiiiiitsomt å dra til Bodø gitt!

Tirsdag og onsdag var jeg i Bodø med jobben. Det ble litt av en affære. Ja reisen altså.

17.45 dro vi fra Kristiansand. Vi hadde halvannen time på Gardermoen og benyttet sjansen til å ta en matbit og et glass vin. Takk og pris for det! Planen var å slappe av med en sen middag og et glass til når vi kom fram. Etter planen skulle vi lande 21.30.........vi skulle bare visst.........

20 min. forsinket kom vi avgårde fra Gardermoen. Jeg benket meg til med nikotintyggegummi og Stig Larson og hadde en riktig hyggelig tur. Jeg registrerte at kapeteinen sa at det var gode landingsforhold i Bodø, men tidvis heftige snøbyger med kraftig vind. Tenkte ikke noe mer over det.....

Like før landing kom kapeinen igjen. Det var så dårlig vær og altfor dårlig bremse effekt på banen, så de kunne ikke lande men måtte sirkle en stund og avvente. Hmmmm.

Kapteinen igjen, for 3. gang. Forholdene var fremdeles for dårlige, vi har ganske mye drivstoff og fortsetter å sirkle og avventer. Stig Larson klarte ikke å fengsle like mye lenger og jeg begynte å bli litt småbekymret. Tiden gikk. Litt for lang tid gikk og vi holdt samme kurs.......

Kapteinen for 4. gang. Landingsforholdene er fremdeles for dårlige. Vi har kursen mot Evenes der vi går ned for å fylle drivstoff. Vi regner å lande om ca. 30 min. Æsj. Harstad er sikkert en hygggelig by det, men ikke akkurat i kveld.

Vi lander på Evenes. Vinden uler og snøen føyker rundt flyet. Er dette ok landingsforhold, hvordan er det da i Bodø? Drivstoff blir fylt og alle passasjerene venter spent. Vi rusler rundt og utveksler litt rykter. Kan de ikke bare slippe oss av her da, så kommer vi oss til Bodø i morgen tidlig. En times busstur kan noen fortelle, Harstad har ikke kapasitet til å ta i mot alle passasjerene kan flyvertinnen fortelle.

Kapteienen for 5. gang. Det er fremdeles for dårlige landingsforhold i Bodø, vi avventer......... Og det gjør vi, vi har jo ikke noe valg. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli lei av dette flyet......

Kapteinen for 6. gang. Landingsforholdene er like dårlige. Blir de ikke bedre har de fått beskjed om å returnere til Oslo! Det er nå det er på tide å sende SMS til de vi skal ha møte med neste dag og forberede dem på at vi kanskje ikke kommer. Klokken er 23.30.

Kapeteinen for 7. gang: Jeg skulle ønske jeg hadde gode nyheter, men det har jeg ikke! Som derer har registrert har været her blitt dårligere (det hadde det sandelig!) Værmeldingen meldte noe annet, det var derfor vi gikk ned her..........men........det er for dårlige forhold til at vi kan lette!! Vi får ikke gå inn i avgangshallen, det er ikke betjening på jobb som kan sjekke oss ut igjen. Jeg har ikke lyst til å tilbringe natten i dette flyet!!

Flyvertinnen denne gangen: Det ser ut som vi kan lette allikevel. Sett dere ned og fest sikkerhetsbeltet, vi må være klar til å ta av med en gang det blir en sjanse.............Minuttene går.....

Kapteinen for 8. gang. Det har snødd så mye at rullebanen må måkes igjen før vi kan avises og ta av. Enda en halvtime går.

Endelig kommer vi på vingene.

Kapteinen for 9. gang........alle venter i åndeløs spenning.........Endelig gode nyheter! Landingsforholdene er bedre i Bodø, vi kan lande! Jippi!!!

Kl. 02.00 lander vi omsider. Det tar en evighet å få bagasjen, drosjekøen er endeløs. Servicen hos Norwegian har vært upåklagelig i disse timene, et halvt glass vann har vi fått........så vi er skrubbsultne. Beklager, hotellet kan ikke oppdrive så mye som et eple. Jeg og en kollega kjemper oss gjennom snøstormen til nærmeste bensinstasjon for å kjøpe pølse. Vinden er så sterk at vi har problemer med å holde oss oppreist. Jeg føler meg som en av forferdrene våre som måtte ut og jakte på maten i all slags vær:-))

Kl. 03.10 er jeg endelig installert på hotellrommet.

Det er virkelig slitsomt å reise til Bodø!

Neste uke skal jeg til Tromsø..............................

Elisabeth sa...

Jeg å jo le...dette er jo nesten som NSB dette...
Håper det går bedre til Tromsø ;)

elle-melle sa...

Dette høres fælt ut for å si det mildt! Skummelt.
Dere burde fått en matbit i det minste.
Ta med deg niste neste gang du skal ut å fly:)

Miamaria sa...

Ja, sånn er det rett og slett å reise her med fly om vinteren. Og er det ok her, så kan du være bra sikker på at det er dårlig vær på vestlandet eller østlandet, som forplanter seg... He he he

Typisk at du skal til Tromsø neste uke da, for jeg drar dit i morra og hjem søndag. ;)

Mari sa...

Det var da heftig :o hva med turbulens da? Æsj og fysj, fly er ekle greier spør du meg... Bra at det gikk bra, det hadde vert stusselig om dere måtte ha flydd til Oslo. Lykke til med Tromsø turen ;)

Anonym sa...

Ja det skal ikke være enkelt. Husk å ta med nødrasjon neste uke da he he....

hildeG sa...

Helledussen for et slit, da!
Men de har da hoteller i Harstad, vet jeg. Gjestfrie hagegale har de også... ;)
Og sannelig trodde jeg det var normal praksis å fore folk som må vente i timevis.
Det var det i alle fall i min tid (hehe, begynner å bli lenge siden) som flypendler. Kastrup må være Europas verste værhull, vet ikke hvor mange timer jeg har tilbragt der på vegen fram og tilbake til Dublin- men vi fikk da alltid mat, og en gang til og med overnatting på SAS-hotellet. Ikke at det var så stas, vi måtte opp til første morgenfly i sekstida dagen etter.
Men det daler vel med servicen i takt med billettprisene...

Harryford sa...

Har ikke frysi så mye i noen by som Bodø. Alltid motvind!!!! Fant ofte varmen på SAS hotelets Topp 13 - men den er kanskje "blåst vekk" nå!

Tromsø derimot - det er saker!!! :-)

Bønna sa...

Jeg var også på tur med fly til Bodø på tirsdag. Det flyet vi skulle reise med var innstilt men vi fikk være med det som skulle gå 3 timer før og var 3 timer forsinket. Så var det av gårde til Røst med masse turbulens. Der ble vi stående en stund pga de var usikre på om flyplassen i Bodø kunne bli klar, men etter en stund fikk de klarsignal og la i vei. I Bodø kunne vi ikke lande likevel så det bar av gårde til Trondheim. For vår del var det greit nok, vi hadde ikke ventet så lenge og fikk en gratis overnatting på Hell, flyvertinna var kjempetrivelig og delte ut det hun hadde av mat/drikke. Informasjonen var det heller ikke noe å si på.

På Hell traff vi ei som skulle fra Trondheim til Bodø. Da de ikke kunne lande i Bodø hadde de kjørt videre til Kiruna så Tromsø før de igjen returnerte til Trondheim. En 6 timers tur uten vått eller tørt.(Norwegian)

Etter det jeg forstår er det mildværet omkring 0 med nedbør som gjør det vanskelig å holde flyplassen åpen. Jeg er glad de prioriterer sikkerheten.

Ellen Walnum sa...

Skjønner at flere hagegale hadde problemer med å komme seg til Bodø på tirsdag:-) Det var forøvrig min første flight med Norwegian og det fristet ikke til gjentagelse.

Og ja.....Bodø var et forblåst og kort bekjentskap. Var der bare 15 timer. Jeg har vært i Tromsø en gang før og ser fram til å komme tilbake. Her skal jeg faktisk være et helt døgn:-)

Bønna sa...

Det er helt stille og fint her nå :)

Tenker på hvilket oppstyr det hadde vært dersom Gardermoen hadde vært "ute av drift" en ettermiddag. Dette blir ikke engang nevnt i lokalmediene.

Ellen Walnum sa...

Godt å høre at det har stilnet Bønna:-) Håper å kommme tilbake ved en annen anledning og i et annet vær:-)

Brit Strikkenerd sa...

Må bare innrømme at jeg har hatt samme opplevelsen til.....Tromsø, men jeg håper det går bedre med deg neste gang. Det er på slike turer det lønner eseg å ha en hobby som strikking eller hekling:)

Unknown sa...

Herreguuuud!!!! Det er det verste jeg har hørt. Greit nok hvis det er voksne mennesker, men tenk på om noen reiste med små barn? Jeg hadde klikka.. typisk meg da.

Godt å ha deg hjemme igjen da. ;.)

Anonym sa...

Herligfred, for en tur. Klapp til deg for å klare å holde humøret oppe.

IngunnBW sa...

Det der hadde rettferdiggjort hysterisk anfall spør du meg. For et mareritt. Stakkar deg! Feltrasjon er nok tingen ja. De burde ta høyde for slike omstendigheter og i det minste la de stakkars passeasjerene får en kaffe og litt vann.

Min verste opplevelse i så måte var i Barcelona i sommer. Godt over 30 grader ute og vi ventet på klarsignal til å lette mens varmen og trykket steg i kabinen. Jeg kjente jeg var besvimelsen nær, men fikk kaldt vann av flyvertinnen så jeg kom meg litt til hektene igjen. Etter en drøy time kom vi oss avgårde. Det var en lettelse som ikke kan beskrives. Trives best på landjorden jeg, men noen ganger må man jo bare fly dersom man vil komme seg steder.

Tvi tvi med Tromsøturen din :)

Konklusjonen er: Ikke forlat Sørlandet. :D

Anne på Moseplassen sa...

Jeg tror jeg hadde tilta!
Også hadde jeg gått av flyet og funnet annen transport, men det er kansje ikke så lett...

AnitaH2 sa...

Håper du kommer pent og pyntelig hjem tidsnok etter Tromsø.
Skal prøve å ha noe mer "stødig" for magen på lur enn de vanljebakkelsene jeg hadde planer om å plukke med meg fra frysedisken... ;-)
Kornmo og gulost, kanskje? Traustere kan man ikke ha det til "selskaps".