lørdag 18. april 2009

Hagemessa - litt gøy

Tirsdag bestemte jeg meg ganske så impulsivt for at jeg ville dra til Hagemessa på Lillestrøm. Jeg måtte ha flere espalier fra IKEA, og fant ut at jeg ikke kunne få sendt dem i posten. Siden jeg da måtte en tur til enten Stavanger eller Oslo, fant jeg ut at det var jo en gylden anledning til å kombinere hagemesse og IKEA besøk. Jeg var på Byglandsfjord i jobb sammenheng torsdag, og dro direkte derfra til min kjære i Langesund. Vi fikk både meg oss årets første utepils og en bedre middag:-)

Neste morgen kjørte jeg innover til Lillestrøm med et raskt stopp på IKEA på veien (har aldri i mitt liv tilbrakt kortere tid der før). Når jeg skriver at messa var litt gøy, er det fordi det meste av messa var ganske så skuffende bortsett fra noen hederlige unntak. Standen til Hagegal, Pelargoniumforeningen og Fuchsiaforeningen. Der var det fullt hus og stormende jubel hele tiden:-) Det var tydelig at det folk syntes var moro var planter, ikke flere kvadratmeter med belegningsstein eller rådyre luksus hagemøbler. Det var tydelig at folk syntes det var moro med stiklinger og frøplanter, og ikke bare de "bolede" pellisene og standard pakker med 6 stemorsblomster som det var så altfor mye av hos de andre som solgte planter. Jeg ble stadig slått av forundring over når jeg så folk som hadde betalt 130,- for å komme inn og vandret av gårde med en papirpose med stemorsblomster og Dronning Ingrid........det kan jeg få i det lokale hagesenteret mitt dersom jeg skulle ønske det.

Det aller beste var jo selvfølgelig å treffe andre hagegale som jeg bare kjenner fra forumet. Jeg traff både Ninni, Sigrid, Snuffeldyret, Kirsitn, Marosa, LTA, Mario og Jonny. På Pellisstanden var det en fryd å treffe Lizzi:-) Henne fikk jeg til og med tid til å prate med og ta en lunsj med. Hun er enda hyggeligere i virkeligheten enn på bloggen og forumet, og det sier jo endel!!

Det beste av alt var selvfølgelig fuchsia standen til Raell! Jeg klarte å disiplinere meg og hadde bare med meg 16 stiklinger hjem........Det var så moro å treffe Raell. For en kunnskap den damen har om Fuchsia og ikke minst, den viljen hun har til å dele all denne kunnskapen med oss andre "noviser".

Her er listen over stiklinger som nå har sørget for at min skrantne beholdning etter vinteren har økt til 51.

Wessex Belle - som er en varigert form av Annabelle.
Kit Oxtoby
Lut (Michielis)
Satelitt
Golden anniversary
Riijs 2001
Cardinal
F. Arborensis
Kyoto
Kønigen der Nacht
Rattatoule
Rohees Denebola
Zulu King
Tom West (som har noen fantastiske varigerte blader)
Tuonella
I tillegg kjøpte jeg en spennende villart som ikke hadde noen lapp og som jeg ikke husker navnet på. Jeg før ta et bilde og spørre Raell.

Jeg fikk også med meg noen pelliser......selv om jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skal ha flere:-).....og så kjøpte jeg en drueplante. Spisedruer. Og jeg aner ikke hvor jeg skal ha den! Den er herdig....skal jeg ha den ute eller skal jeg ha den i drivhuset tro?

Og med de espalierene jeg trengte, pluss noen flere ampler også vel i hus må jeg si at turen var verd det, selv om jeg var skrekkelig lei av å kjøre bil da jeg kom hjem sent i går kveld. Kristiansand - Byglandsfjord - Langesund - Lillestrøm - Kristiansand på to dager var nok litt i drøyeste laget ja:-)

10 kommentarer:

Gry sa...

Sukk, høres herlig ut! Vi var på "hagemesse" her i Bergen for 2 år siden. Bortsett fra Eides stauder så var det vel mest boblebad, grillhytter (stygge) og rådyre hagemøbler.

Wenche sa...

Ser ut til at du har hatt en vellykket dag :-)
Og du, husk på meg når du etterhvert får noen stiklingene av nyervervelsene da, det var flere sorter der jeg ikke har fra før og godt kunne tenke meg. Regner vel nesten med at det er noen hos meg du kunne tenke deg :-)

Harryford sa...

Langt deilig innlegg! ;-)

Langesund - var der en del når ungene ville ha weekender i badeland! Med middager på Wrightegaarden!!! Jo pilsen smakte godt der!

Ellers kan en lure på hvorfor "vi" ikke fikser å arrangere hagemesser alà England etc her i Norge!!!
Men det skal jo være noe "for alle" - og jeg elsker Dronning I. for hennes "livskraft"! ;-)

Ps Vokser ikke drueplantens røtter en 6-7 meter ned i gjorda! Blir høy potte det gitt! :-)

Ha en strålende rolig bilfri dag!

Unknown sa...

Oj!! For en tur. Ja du er ei dreven dame. Stilig!!

Så gøy å møte alle de andre. Jeg har hatt gleden av å møte Sigrid før da, men ikke de andre tror jeg?

Drue er jo knallstilig. Jeg hadde plantet den i det lange beddet med noe å klatre i hadde jeg vert deg. En venninde av meg har en slik ute i Vågsbygd. Gror som et uvær!!:-D

Mete sa...

Så flott innlegg!
Og så deilig at du forteller at det ikke er et must, men gøy :-) BRA!
Flote stiklinger du hadde tatt med deg hjem, da! Drue er gøy - jeg har min drueranke på en lun plass i hagen - gror bra og vi har avling av spisedruer hver høst. Plant den ute, du!

orchis sa...

Skulle gjerne vært på den messa, ja!
Gratulerer med masse nyervervelser. Det er ikke fullt før det renner over, har jeg hørt - eller før døra på drivhuset ikke lar seg åpne - eller lukke... :)
God søndag!

Ellen Walnum sa...

Harryford: Så hyggelig å høre fra deg. Nå ble jeg helt glad i sjela her:-)

Wenche: Joda det blir nok noen stiklinger som tar veien mellom Kristiansand og Oslo framover:-)

....og takk for råd som gjør at jeg nå har bestemt meg for at drueplanten skal få stå ute på den lange veggen (som jo faktisk er sørvendt)

elle-melle sa...

Høres ut som du har hatt en fin tur Ellea! - selv om det ble mye kjøring.
Det kommer til å bli mange flotte farger hos deg når alle dine fuksiaer blomstrer etter hvert.

Enig i at druene bør stå ute. Jeg har jo selv plantet en drue i drivhuset mitt for mangfoldige år siden, og da visste jeg ikke at den like godt kunne stått ute. Den er plantet i jord, ikke i potte, så det er vel ikke så enkelt å gjøre om på det tenker jeg. Den gror som et uvær hvert år og må klippes og tuktes hele sommeren for ikke å ta over hele drivhuset.

IngunnBW sa...

Skal si du har hatt en travel helg så langt ellea! Men du fikk gjort mye og kom hjem med en skikkelig fin fangst uten skrekkstopp langs E18 denne gangen :) :) Så lizzie sto rett ved siden av oss hun da? Isj, det visste jeg ikke, ellers skulle jeg jo hilst på henne også.

Kjøpte du drue hos Hesleberg? Jeg fikk så vidt stukket innom der, men hadde ikke tid til å se på utvalget på de ulike stadnene.

Er helt enig i at det burde vært flere utstiller for vanlige folks haver, ikke disse rådyre lekre tingene som de fleste bare kan drømme om. Men uansatt drømmer jeg ikke om utemøbler til ti-tusner av kr :)

Ellen Walnum sa...

Joda druen ble kjøpt hos Hesleberg, forøvrig en av de som hadde spennende ting synes jeg:-)

Og hadde jeg noengang vært i tvil så er jeg nå helt overbevist om at druen skal ut! Ingen får lov å komme å overta drivhuset mitt nei!