søndag 15. august 2010

Mislykket støpeprosjekt???

I går hadde Charlotte og jeg støpedag, den første i år (men forhåpentligvis ikke den siste) Det er så gøøøøøøy:))

I tillegg til å lage de siste jeg trengt av de runde tråkkhellene med blader i bunn, skulle vi også prøve oss på å lage en større helle der vi legger en gummi dørmatte med gjennomgående mønster i bunn.

Forresten prøvde jeg noe annet litt nytt også: Å legge blomsten fra kjempekrager i bunnen av balja og det ble faktisk ganske bra:)

rund tråkkhelle

Men så var det disse andre hellene da. Siden jeg ikke fant noen firkantet dørmatte, måtte jeg bruke en halvmåneformet. Jeg la matta på bobleplast på terassen, klippet til en kant av papp som jeg la rundt og tok sementen oppi. Alt gikk greit, helt til jeg kom til å tråkke på den mens jeg løsnet matta og hørte en knekkelyd; ganske riktig – hele hella hadde brekt i tre biter.

Lærdom: ( alt kan brukes til noe og man kan lære av alt:) – forsterk med litt hønsenetting, bruk glattere underlag, og lag hella litt tykkere når den er så stor.

Men!…..så var den denne “mislykkede” knekte hella da. Det var meningen at den skulle ligge foran døra til drivhuset, så jeg samlet sammen bitene og la dem på plass. Og så ble det egentlig ganske kult:) Ser litt ut som en antikk romersk helle liksom…..

helle foran drivhus2helle foran drivhus1

helle foran drivhus3

Så den skal få lov å ligge der den:)

7 kommentarer:

Margareth sa...

Den ble riktig stilig ja!! Hva gjør det om det ikke blir perfekt...ingen av oss er det så da trenger ikke ting rundt oss være det heller. Jeg synes den fikk skikkelig karakter der den ligger! Meget bra resultat fra dørmatte må jeg si :-)))

solfrid sa...

Gørfint!

Unknown sa...

Ja.. gørrfint!! Og jeg må si jeg liker sprekken jeg.

Mete sa...

Kjempefint - ble så stilig, atte!

IngunnBW sa...

Ååå...så lekkert! Både tråkkhellen med blomstene og den foran drivhuset. Begriper ikke hvordan du klarer å få det så jevnt rundt kantene! Sprekken var stilig den, kanskje du kan lime den? Sprekken vil synes fremdeles, men du forhindrer at den sklir fra hverandre. Borrelås? ;))

Wenche sa...

Det ble kjempelekkert - så flinke dere er :-)
Jeg skulle ha prøvd støping i hele sommer jeg, men foreløpig står både sement og boller/former ganske så urørt ...

Anonym sa...

veldig interessant, takk