søndag 2. januar 2011

Hageliv 2010

Som tidligere år vil jeg prøve med på en liten oppsummering av hageåret vi nettopp har lagt bak oss, hva skjedde egentlig? Hva var vellykket og skal gjentas, og hva skal jeg for enhver pris unngå neste år?

Dette året var definitivt preget av det store prosjektet i bakhagen. Terassen ut fra soverommet ble revet, og ny terasse satt opp både der og ut fra stuen i andre etasje. I tillegg ble hagen gravd opp og gjort om. I denne prosessen ble det lagt ut strøm og vann (med varmekabel) til drivhuset. Gjett om jeg gleder meg over akkurat dette i disse dagerSmilefjes

oppgravd hage

Slik så hagen ut da det var på det verste!

 

hage ferdig inngang bakhagen

Og slik så det ut da den var ferdig. Den var ikke ferdig før i slutten av september, så nå gleder jeg meg til å plante og gjøre det fint her til vårenSmilefjes

uteplass2

Det jeg gledet meg mest til var denne sitteplassen ut fra soverommet. Den var i flittig bruk fram til for noen uker siden, og nå som den verste kulda har sluppet taket kommer den nok i bruk igjen. Gassvarmere er en fint ting!

Denne sommeren var det godt å ha den lille “parken” foran huset, godt med et sted som ikke stadig ble gravd opp og var i forandring. Her anla jeg en del bed i fjor, og neste år blir det flere, men dette året var det fontenen som fikk en liten “ansiktsløfting”.

fontene i fjor fontene

I fjor hadde jeg en fontene med ganske streng form, og da synes jeg det passet med stein rundt. Denne knakk i tusen biter under vekten av snøen i fjor vinter. Da kjøpte jeg en pumpe med sopp fontene og anla bed rundt i stedet. Det var så vakkert i augst da bunndekker rosene var på sitt frodigste.

fontene

I slutten av oktober nådde jeg den anselige alder av 50 år, og i den forbindelse fikk jeg den vakreste gaven av alle fra kjære kolleger. En bronsefontene av ei lita jente som holder en andunge i armene. Tiltaket jeg jobber i heter Andungen, så denne lille jenta var både vakker og fylt av symbolikk. Den ble testet i fontenen, og heldigvis spruter vannet oppover og ikke utover. Til våren skal det anskaffes ny pumpe slik at hun kan stå i fontene og glede forbipasserende.

En får jo alltid sine yndlinger, både i bed og krukker. Her er noen av dem:

diverse yndlinger

yndlinger

Skuffelser? Heldigvis var det ikke så mange av dem, men en av dem var Riddersporene som ble ualminnelig pinglete dette året. Det var nok på tide å bytte dem ut.

Den aller største skuffelsen på såfronten var en petunia som het Tricolor eller noe sånt. Den så så lovende ut på bildet, den skulle bli rosa og lime. Den ble sjokkrosa og knallgul og var fullstendig tivoli. Jeg har lett og lett men finner ikke noe bilde av den, jeg tror ikke jeg orket å forevige den. Den ble “landsforvist” og plassert i en balje i innkjørselen der jeg slapp å se den. Skrekk og gru!

Ellers har man jo fått noen nye diller i løpet av året. Fra før hadde jeg jo Fuchsia som stod på “dillelista”, geranium og roser hadde også fått plass på den. I år meldte både akeleier, phlox og californiavalmue seg på. Og flere kommer det nok til å bli. Jeg var heldigvis raskt ute da fellesimporten fra Darwins ble satt i gang på Hagegal forumet, så nå gleder jeg meg stort til 73 nye stauder derfra til våren. Og jeg var jo en av de mest edruelige når det gjaldt bestillingerSmilefjes

californiavalmue blogg

California valmue har jeg hatt noen år, har vært så heldig å få frø/frøplanter fra Charlotte. De fyller så fint ut i bedet og blir bare finere og finere jo lenger utover sommeren en kommer. Så i år er dette en av dem jeg “scanner” alle nettsider til frøleverandører for å finne.

Neste år gleder jeg meg til å fylle opp med bed og krukker i de nye områdene i bakhagen, og så skal det anlegges mer bed foran huset. Ikke minst skal det anlegges et skyggebed langs nordsiden av huset. Klatrere står på programmet både når det gjelder å så og ta stiklinger for det er etterhvert mange vegger som kan fylles.

Det jeg gleder meg aller mest til er å anlegge saker og ting som skal få bli der! I flere år nå har alt vært midlertidig fordi det skulle byttes en vegg, bygges en terasse, graves opp osv. osv.

Veggen ut mot gangstien ble byttet ut i år, og det ble en enorm forbedring, men det var “surt” å måtte klippe alle klatreroser og clematis helt ned på vårenTrist fjesSteinen i bakhagen var jeg usikker på om jeg fikk beholde, men vi bygget rett og slett trappen ned fra terassen rundt den, og det ble enda finere enn om vi hadde bygget den rett ned. Jeg koser meg voldsomt med å planlegge hva jeg skal plante i og rundt den.

Alt i alt synes jeg hageåret 2010 var et godt år, på tross av rot og graving. Det var kaldt og mye vind, men det regnet heldigvis ikke like mye som året før. Jeg håper 2011 blir et enda bedre år, at det blir et år vi husker som det året vi endelig fikk skikkelig sommer igjen.

Godt nytt hageår til dere alle!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg må si jeg synes du har vært utrolig flink jeg!! Med bygningsgreier og alt midt oppi alt. Tenk så deilig nå til sommeren når alt er ferdig og ingen snekkere skal tråkke rundt!

Furulunden sa...

Jammen har det skjedd mye hos deg. Hvilken vår du har i vente, alt som skal startes opp... Heldig du altså. Så ser jeg at du er fra Kristiansand, Voiebyen eller, synes å kjenne rekkehusene som noe derfra....
Har nemlig bodd mange år i Kristiansand selv om jeg nå holder til i Fredrikstad. Har fått en staude av Turbolotte som jeg er spent på resultatet av til våren.
Godt nyttår til deg :) Mette

Kristin Aurdal sa...

Ser du har fått gjort mye i året som gikk med mange nye sitterplasser rundt om og den trappa var virkelig flott. Bra at dere beholdt steinen.
Forstår godt at du gleder deg til å ta fatt på våren.
Ønsker deg et godt nytt hageår-

Elisabeth sa...

Godt nytt år til deg, Ellea :)

Så fin oppsummering, det er alltid gøy å kunne se tilbake på hva som var bra, og hva man ikke behøver å gjøre om igjen. Og hagen din har jo bare blitt lekker!!!

krepsemor sa...

Utrolig hva dere fikk gjort i fjor, og nå kan du glede deg over resultatet! Den sittekroken ble bare helt topp, og jeg skjønner godt at dere bruker den mye! Stilige møbler.
Du har fått meg til å åpne øynene for alle de flotte fuchsia`ene som finnes! Nå har jeg flere stiklinger på gang, og nye sorter skal prøves! De er så flotte!
Tusen takk for tipset ang. arbeidsbord fra Jula! De skal vurderes =)

Bille sa...

Oi, så fint det ble etter ombyggingen! Skjønner godt at du gleder deg til en ordentlig hagesesong nå. Nyt det! :-)

Tonerose sa...

dere fikk gjort så utrolig masse i hagen i fjor, er superspent på å titte innom deg gjennom våren/sommeren i år, og se hva du utretter! :o) Alltid like kos å titte innom hos deg, gleder meg masse til du våkner opp fra vinterdvalen din igjen! :o)

hos meg har det blitt lite hageblogging i det siste, men tro det eller ei - i går kveld bestilte jeg faktisk frø fra impecta! Gleder meg til snøen snart forsvinner! :o)

Håper du har en vidunderlig helg! :o)

Vivishagerom sa...

Året 2010 var jammen et spennende år for deg og din hage. Så flott bursdagsgave du fikk og skjønner at den falt i smak.
Dere har vel kommet lenger med våren enn vi som bor her oppe?
Ønsker deg en flott vår og kos deg med snøsmeltinga!