fredag 8. juli 2011

Matauk

I dag har vært en grå og regnfull dag. Når jeg i tillegg fikk beskjed om at min nye sopp/frukt tørke var ankommet bestemte jeg meg sporenstreks for å bli husmoderlig av meg og drive med litt matauk. Det irriterer meg at jeg aldri får utnyttet alt det jeg dyrker på en god måte. Jeg har 6 agurkplanter og sååå mye agurker spiser vi bare ikke.

Her er den nye tørka miSmilefjes 

sopptørke

Den er ikke så stor, har bare fem brett, men helt topp for meg. I dag tenkte jeg bare å teste den og brukte bare 4 av dem.

Jeg ble litt forundret da eplene og ananasen jeg hadde lagt i den var ferdige, siden det var tyggemotstand i midten. Men det er visst helt ok, og da jeg kjente på en av de tynneste som var helt tørr var ikke det like godt.

tørket frukt

Mens jeg var i det husmoderlige hjørnet laget jeg likegodt en stor porsjon med Tzatsiki. Vi elsker det her i huset og det kan brukes til så mangt. Satser på at de holder en liten stund i tette glass i kjøleskapet.

tsatsiki

Og så avsluttet jeg med stil, med å forvelle de første broccoliene for åretSmilefjes 

broccoli

På hagefronten blomstrer nå både Polka og Snow Climbing Princess, og det er jo en frydSmilefjes

polka climbing snow princess

Og før jeg gir meg må jeg jo fortelle at jeg hadde hyggelig hagebesøk i går. 3 store og en pitteliten. Mona HN fra hagegal med følge, og rosinen i pølsa var lille Isabella på 2 mnd. Jeg utropte raskt meg selv til babypasser mens de andre føk rundt på Randesund Planteskole (som var det egentlige målet for besøket her i byen). Og selvfølgelig glemte jeg å ta bilder……..

4 kommentarer:

Unknown sa...

Skal sei du står på!! Håper jeg får smake på den tzazikien snart. ;-)

Margrethes hus og hage sa...

Så flink du er :)
Og koselig med roseblomstring. Bare ikke de regner bort...

Ellen Walnum sa...

Ja jeg hadde jo tenkt å forære deg det ene glasset jeg da Charlotte:)

Mete sa...

Så stilig! Og den tzatzikien må jo tåle en stund i kjøleskapet?