lørdag 22. november 2008

Kveldsrunde i drivhuset

I dag har jeg forberedt til såing, og da kom jeg på noe smart: Jeg lager etiketter til såpottene med både bilde og navn på! Som tenkt så gjort:

Det synes jeg var riktig smart om jeg skal si det selv. Jeg laget etikettene i Word.

Jeg måtte selvfølgelig famle meg fram i mørket til drivhuset for å finne noen såpotter jeg kunne teste det på. Så da tok jeg like godt en liten runde og knipset litt av kveldsstemingen.

Da jeg fikk opp lysthuset var min Lena hengefuchsia den eneste som ikke var klippet ned og satt i kjelleren. Jeg bestemte meg for å ikke klippe den ned og se hva som skjer. Nå er den full av knopper og det skal bli moro å se hvordan den utvikler seg utover vinteren.

Jeg har fått Hippeastrum for første gang i år. Dette er en rosa og hvit som jeg kjøpte på Rema 1000 og knoppen ser ganske så bristeferdig ut. Blomstrer de for tidlig kjøper jeg bare noen nye som kan blomstre til jul.

På min vandring oppdager jeg stadig nye skudd på mine fuchsia som var satt i kjelleren for overvintring og nå er tatt opp i drivhuset.

I siste liten reddet jeg inn den siste løvemunn som blomstret. Nå står den hvite i full blomst og det er masse knopper på de andre.


Solanum Jasminoides har jeg også gitt lov til å blomstre og vokse som den vil. Den begynte å blomstre så sent i sommer, etter at jeg hadde fått den som stikling av Charlotte i vår, så jeg har ikke hatt hjerte til å klippe den ned. Den har nå kommet med skudd og gleder meg stort der den slynger seg oppover drivhusveggen.

De aller første stiklingen kommer seg fint:-) Disse fikk jeg da jeg var på pellistreff på Gimle Gård. Den ene er en dverg som jeg ikke husker navnet på og den andre er en fantastisk flott busk fuchsia oversådd med masse bittesmå rosa blomster. Heidros Udø på Gimle Gård hadde heller ikke noe navn på den, (og hvis du leser dette Twin så tenkte jeg at denne var en av dem vi kan bytte...) Jeg skal høre om jeg får ta bilde av den i morgen nå jeg skal opp for å kjøpe termos til Solfrid.


Og på sitrontreet begynner fruktene å modnes igjen...........

Er det rart jeg får vårsteming i vinterkulda,

4 kommentarer:

Unknown sa...

Så deilig med vårstemning! Holder jeg med deg i. Vinteren er lang nok som den er.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Jeg må bare si at jeg missunner dere som har vinter-oppvarmede drivhus, eller bor slik til at noe videre oppvarming ikke er nødvendig. Skulle jeg fyra i drivhuset mitt hele vinteren, ville vi nok fått en aldeles vannvittig strømregning :x

Det med etikettene var jammen lurt :)

solfrid sa...

Har du laminert etikettene?

Tenker da på fuktighet som skviser fargen utover.

Jeg gjør det samme, men kun med navn. Lamineringsmaskina fra Biltema er gull verdt i disse dager.

Hos meg blomstrer en rosa/hvit nuh. Like stor som min hånd. Jeg har forøvrig schvære hender, må få tatt bilde.

Ellen Walnum sa...

Lamineringsmaskin! der sa du det:-) Jeg tror jeg må ha en tur til Biltema med det første. Takk for tipset.