mandag 17. november 2008

Selvfølgelig tar jeg en utfordring!

Etter det forrige innlegget mitt spurte Solfrid i sin kommentar om jeg tar en utfordring, og henviste meg til HildeG sin blogg. Og jeg......jeg kan selvfølgelig ikke motstå en utfordring

1. Hvis du kunne, ville du leid inn en hagedesigner? Hvis nei, hvorfor – hvis ja: hvem?
Nei jeg kunne absolutt ikke tenke meg å leie inn en hagedesigner. Hagen, det lille jeg har, er min og skal gjenspeile meg. Men........siden jeg ikke har hatt bed før og skal anlegge en liten hage til våren, skulle jeg veldig gjerne hatt noen som kunne komme med tips og råd til hvordan jeg skal gripe det an.

2. Er du fornøyd med størrelsen på hagen din. Ville du hatt den større, mindre? Hvorfor?
Siden hagen min er bitteliten kunne jeg selvfølgelig gjerne tenkt meg å hatt den større, men da hadde det jo ikke vært min hage lenger, og jeg er oppriktig glad i den
3. Nevn minst to hagegale du misunner (ikke på noen negativ måte, da…) – hvorfor(og ikke nødvendigvis for hagerelaterte ting, det er tross alt november…)
Jeg misunner Charlotte fordi hun er så velsignet entusiastisk til det meste her i livet, ikke minst hage, og hos henne får meg verdens beste drivhuskjas
Jeg misunner også Juni som har verdens nydeligste hage delt inn i spennende og romantiske rom.
Og så misunner jeg HildeG alle rosene, fordi jeg har fått så sansen for denne skjønnheten.

4. Ville du flyttet hagen din til en annen klimasone hvis du kunne? Hvilken?
Nope, her på sydkysten kan vi definitivt ikke klage

5. Hager du alene, eller sammen med din kjære? Hva bidrar han/hun med?
Jeg hager definitiv alene! Min bedre halvdel har utallige gode egenskaper men hageinteresse er ikke en av dem. Han liker haging fordi han ser hvor lykkelig jeg blir av det og han var velvilligheten selv da jeg ønsket nytt drivhus I sommer fikk han voldsomt sansen for min Nicotiana Flying cloud, så det er håp.................

6. Hvorfor hager du?
Fordi det ikke er noe annet som kan gi meg den samme gleden som å se noe vokse og gro. Gleden over den aller aller første spiren - gleden over bugnende blomsterprakt midtsommers. Gleden over å sitte i drivhuset mens snøen pisker rundt glassveggene og inne er det varmt og grønt..........ja sånn kunne jeg fortsette i det uendelige. Ikke minst er det gleden over å ha så mange andre hagegale å dele gleden med

7. Ser du en åndelig/metafysisk dimensjon i hagen?
Sammenligningen med paradiset er jo veldig nærliggende, men først og fremst er det så deilig å kunne holde på med noe som vokser og gror etter dager med mye åndelig nød.

8. Har du begynt å glede deg til våren, eller gleder du deg mest til jul foreløpig?
Siden jeg nettopp har fått nytt stort drivhus gleder jeg meg ikke til våren, jeg har rett og slett tatt våren på forskudd der inne
Jul........hvilken jul?...........iiiiikkk nærmer det seg den tiden igjen?

1 kommentarer:

hildeG sa...

Kjekt med alle som svarer :-) Interessant med både forskjeller og likheter.