søndag 7. desember 2008

Lykke

Tidligere i dag leste jeg bloggen til Harryford der han skrev om smittsom lykke. Harryford er en flott fyr, og jeg må alltid ha med meg hans betraktninger. I dag skrev han altså om lykke som smitter. Om forskning som har vist at dersom du omgir deg med lykkelige mennesker blir du lykkelig selv. Han klarte å snu det hele på hodet og undre seg over om det kanskje da er slik at dersom du selv sprer lykke, blir mennskene rundt deg lykkelige. Og dermed omgås man jo med lykkelige mennesker.........og så har man det gående for å si det slik:-)

Det virker! Jeg ble så lykkelig av å lese innlegget hans, og det førte til at jeg satte meg ned og undret meg over dette med lykke. Hva er lykke og hva gjør meg lykkelig?

  • Jeg er lykkelig over at jeg for første gang på mange år fryder meg over adventstiden. Dette skyldes alle bloggene jeg følger med på, som er breddfulle av forventing som smitter!
  • Jeg er lykkelig over mitt vidunderlige drivhus der jeg nå har fått opp gardiner som gjør at det er så utrolig hyggelig å sitte der inne og undre og fryde seg

gardiner-horzlysthus i mørket

.......og så ser det så koselig ut sett fra utsiden i mørket.Jeg er så lykkelig over at jeg har noe som gir meg glede i en årstid som vanligvis er tung og trist for meg.

  • Jeg er så utrolig lykkelig over å oppleve at ting spirer og gror der ute, på en tid av året der ingenting spirer og gror ellers:
spirer-horz

Til venstre spirer ipomea som bare skvatt opp av jorda etter fem dager og gror som de skulle hatt betaling for det:-) .....og til høyre spirer en frøtapet med baby leaves som jeg sådde for en uke siden.

  • Jeg er så lykkelig over at vi har vært på julebord med jobben i dag, og det var den fineste kvelden jeg har hatt på lenge! Det er så godt å være sammen med mennesker som vil hverandre vel......

  • engler1



  • Jeg er så lykkelig over at jeg , etter å ha blitt inspirert av drivhuset til Charlotte, endelig fant noen engler som kan lyse opp i drivhuset mitt. Jeg elsker engler! Jeg har kanskje ikke en tradisjonell kristen tro, men jeg tror på skytsengler. Jeg vet at jeg må ha hatt noen av dem med min side i livet, ellers hadde jeg nok ikke vært her i dag.





  • Jeg er så lykkelig over at jeg har min kjære som har stått last og brast med meg i 25 år. Jeg vet at jeg nok er heksen i hans liv, så det er enda godt at han synes det er godt å ha en heks i livet sitt!:-)
  • Jeg er så lykkelig over å ha en sønn som er blitt voksen og som har kommet på plass i livet sitt, har funnet seg leilighet, en jobb han trives med og helt tydelig er lykkelig over livet sitt! Hva mer kan en mor ønske seg?......Han er mitt livs lys!

svibler1






  • Jeg er så usannsynlig lykkelig over at den første svibelen blomstrer. Jeg kan sitte der og betrakte dette lille vidunderer i lang tid..........og føle på lykken over noe så fullkomment






  • Jeg er så lykkelig over at jeg fant Hagegalforumet for halvannet år siden. Det har gitt meg så mange gleder, så mye kunnskap og mest av alt: jeg har fått gleden av å bli kjent med så mange fantastiske mennsker.
fuchisa-horz

........og så er det den helt spesielle lykken når man oppdager et av livets små undere. Og dette er smått:-) Det er stiklingen jeg fikk av en fuchsia busk som stod på Gimle gård. De hadde ikke navn på den, så dersom noen vet hva denne heter blir jeg utrolig glad! Den var full av ørsmå blomster. Jeg har aldri sett så ørsmå fuchsia før. I dag hadde en av knoppene slått ut i full blomst.

Blomsten er under en cm. lang og er bare helt fullkommen! Det er lykke det, å få se en slik. Og jada........jeg vet at man skal knipe knopper på stiklingene....men jeg måtte bare få se dette knøttlille vidunderet før jeg kniper den av:-)




  • Jeg er lykkelig over at Charlotte kom med fire hyller som hun hadde kjøpt for meg på IKEA......egentlig er jeg rett og slett lykkelig over at Charlotte finnes og at jeg får kjenne henne. Jeg blir alltid lykkelig når jeg får lov å ha mennesker i livet mitt som lever med hele seg slik hun gjør!

Til slutt må jeg bare si at jeg også er så lykkelig over å kjenne Harryford som klarte å spre slik glede i dag:-)

Tenk så mye lykke bare i løpet av noen små lørdagstimer:-)

9 kommentarer:

Harryford sa...

Ordet lykke – i betydningen dypfølt glede, kan føles som et Stort ord, et ord en er litt forsiktig med å bruke da en ikke vil virke pompøs! Dette har sikkert noe med "norsk historie" å gjøre!
Men - jeg er i likhet med deg Ellea og mange andre av bloggefamilen her, klar for å si at "jeg er lykkelig fordi...!" rett frem - akkurat som disse Smileysene vi gjerne bruker, når vi ikke "riktig vil si det” - direkte!

Jeg skulle kanskje av diskresjon ligget lavt med kommentarer på ditt flotte innlegg!!! - Men det er nå en gang slik at du skriver seint - og jeg skriver tidlig! - Så jeg tar sjansen, og håper å kunne formulere dette, uten at det blir en "takk for sist" følelse!

Jeg er, og det er jeg ikke alene om leser jeg i bloggen din, glad langt inne i meg, lykkelig, over å få dele litt tid med deg Ellea. Dine tanker og dine handlinger! De gleder meg, og det utvikler meg! – Enten temaet er dypere tanker om livet, eller det er dine inspirerende ideer i hage, terrasse eller drivhus! - - - Tusen takk for det!

Stoooor klem, og gode ønsker for søndagen!

elle-melle sa...

Nok et nydelig innlegg fra deg Ellea. Du er så utrolig god til å finne de rette ordene.
Lykke er et vanskelig ord å definere - det kan være så mange ting, men mest av alt er det vel de ting her i livet som bringer frem gleden i oss. Gleden over å se nytt liv komme ut av noen frø, en blomst som springer ut, eller som du sier når de nærmeste har det godt og det går dem vel.
Det handler vel også om å kunne SE den lykke en har, for jeg tror vi må ville lykke for å finne lykke.

Sine sa...

Å, jeg kjente at jeg opplevde en løftende lykkefølelse da jeg leste dette, Ellea. Det var så flott. Og vi er så heldige som opplever lykke i de selvfølgeligste tingene. Det handler nok mye om å oppdage at den er der. Jeg har også noen slike øyeblikk, og de er så fine.
Du formulerte dette så fint. Så lykkeviruset fra Harryford smittet deg, og du smittet meg. (Jeg har ikek fått lest Harryford sitt ennå, men det skal jeg.)

Ha en fortsatt lykkelig dag, Ellea, og nyt adventstiden. Tenk så flott at du opplever den fin og god og med forventning pga. bloggene. Jeg gjør også det. Nydelig!

hildeG sa...

For å være glad og lykkelig, er det viktig å kunne glede seg over de små tingene - slik du gjør her :)
Og det smitter. Men du sprer jo litt misunnelse også, jeg kjenner jeg er litt misunnelig på det drivhuset ;)
(Hadde ikke nytta her uansett, man ville blitt ruinert av å holde det frostfritt om vinteren... så jeg nøyer meg med det jeg har, jeg :))

Britt Åse sa...

Å, Ellea - for en deilig, deilig bloggpost!

Ellen Walnum sa...

Takk for hyggelige kommentarer:-) Lykke er et stort ord......men av og til kan det også være et bittelite ord. Det er det som er så deilig og som vi glemmer av og til.

Anne på Moseplassen sa...

Det var et riktig varmt og fint innlegg :)

Over til noe annet. Som kansje kan gi litt lykkefølelse ;) Du sier du har problemer med å få spilt av NRK-filmene, jeg er klar over at de kan være vriene det er derfor jeg har merket de med NRK, men jeg fikk de omsider til å funke hos meg og lurer på om dine problem var de samme som mine. Så derfor lurer jeg på om du har Windows, linuxs eller mac. Og hvilken nettleser du bruker.

Mete sa...

Nok en flott og stemningsfull post fra deg, Ellea! Du er god med ord!Jeg ble lykkelig av å lese den! Lykke kan være så mangt - og finnes på de meste utrolige plasser. Deilig!

Ha en fortreffelig kveld videre!
Klem

Ellen Walnum sa...

Jeg har Windows og bruker Firefox Anne