lørdag 1. august 2009

Fontene del 3

I begynnelsen av uken kom Turbolottes bedre halvdel hjem med rullesteiner til meg fra jobben. Snille mannen!!! Så nå har jeg fått lagt rullesteiner foran fontenen, og jeg har plantet sedum mellom steinene. Så nå tror jeg at jeg kan anse meg for ferdig med prosjekt fontene:-)

fontene3

Det er 1. august i dag, og jeg har bestemt meg for at jeg får bare glemme juli 2009 så fort som mulig. Legge den bak meg og se fram mot lange late augustettermiddager i hagen etter jobb i stedet:-) Derfor hadde jeg en liten runde med kamera for å fange inn det som tross kulde og regn fryder meg med skjønnheten sin for tiden.

Asarina

Asarina Scandens sådde jeg i februar. De vokste uendelig seeeeent, og har vært spinkle og pinglete. Masse klatrehjelp trengte de også. Nå begynner de så smått å bli livskraftige og de første blomstene har kommet:-)

sieboldi

Clematis Floridiana Sieboldi gleder meg også stort for tiden. Denne kjøpte jeg i vår og jeg har ventet med lengsel på blomstringen på. Den er utrolig vakker, og når den blomstrer av står den lilla midten igjen.

Av roser blomstrer både Polka og Dr. De Jarmain nå. Polka var jeg i tvil om da den kom i knopp. Bildet lyver litt her og den ser mer orange ut enn den er. Og det var akkurat det som bekymret meg. Orange passer ikke hos meg. Men den er akkurat så korall at den passer fint inn. Det er jeg glad for, for det er en vakker rose.

dr. De Jarmain

polka

Helt til slutt tar jeg med Cobea Scandens Alba som er en utrolig kul klatreplante. Denne skal jeg passe godt på til vinteren, så blir den nok enda kraftigere neste år.

cobea scandens alba

Ellers hadde vi en nye runde med støping i går. Da lærte jeg endel. Den første blandingen vi laget var for tørr, og hellen smuldret opp da jeg skulle snu den. Jeg tenkte jeg skulle være lur og dunke balja godt i marka for å få ut lufta og få en glattere overflate. Det fikk jeg, men til gjengjeld forsvant bladet opp i betongen så det ble ikke noe mønster på overflaten. Er det ikke fint at man lærer av feilene sine:-)? Heldigvis ble tre av dem kjempeflotte. Dette er morrrrro! og anbefales på det varmeste. Jeg gleder meg allerede til neste støperunde:-))

16 kommentarer:

IngunnBW sa...

Du, så lekker fontenen ble med rullestein og Sedum! Du har gjort det sååå fint :) Så kjekt med snille menn som kommer bærende på rullestein! Det ønsker jeg meg også :)

Med en gang trodde jeg du hadde bilder av pasjonsblomst, men så var det altså en rålekker klematis, nydelig!

Og nydelige roser, de ferskengulorange er sååå lekre. Jeg så forleden en rose som heter BArock, den var aboslutt en må-ha-rose. Litt mer mot det rosa, men fremdeles fersken, og med skjønne blondekronblader :) Jeg har så lyst på et gulorangefersken bed, men hvor...all plass er opptatt! Så jeg sniker heller inn en ferskenfarget rose hist og her i rosa bed, det går kjempefint.

Er det ikek deilgi med sommerværet i dag! Tror jeg er solbrent øverst på ryggen jeg! Typisk tegn på aktiv haging :)

Ha en nydelig helg ellea :)

Anne (Moseplassen) sa...

har du asaringablomster du da, heldiggrisen, jeg har bare asarinagrønt jeg... Den klematisen var jo til å dø for da! fantastisk!!

Anne (Moseplassen) sa...

og roser? pst ;)

Harryford sa...

Se så, så fiksa du en riktig så yndig fontene! Ellea fikser alt! :-)

Jeg priser meg lykkelig for at juli dette året ikke ble tilbrakt i større grad på sørlandet! Noen gang må en ha flaks!

Skal tro om jeg har en Cobea Scandens Alba, sandelig ikke sikker, og i alle fall blomstrer den ikke! - Ennå!

Støpte noen heller for en del år siden, de lot jeg hvile en 4 -5 dager før jeg tok de ut av formene.
28 dager regnes som fullherda, men du bruker kanskje noe hurtigtørkende sement!!!

Takk for godord ang. "augustmannen"! :-)

Mete sa...

Åh Guuud! For en smellekker Klematis! Var det en du sådde selv?!? Og de derre tråkkhellene var jo bare superfine! Så gøy! Kan'ke du og TurboLotte ha et lite kurs for oss andre, da?!?
Og fontena - jeg sier bare SUKK!

AnitaH2 sa...

Var det den klematisen som måtte overvintre frostfritt? Den er jo bare så inderlig MÅ ha. Spørs om ikke jeg kommer til å kjøpe den som sommerblomst til neste år...

Jeg har tatt ut den ene tråkkhella mi, og det ser ut til å ha fått samme skjebne som din. Håpte jeg kunne redde den ved å ikke pirke fram bladet (det var den med bregna). Pottene fikk jeg ikke til å ta ut, så de står til i morgen.

Ellen Walnum sa...

Den klematisen så jeg første gang på siden til Thompson and Morgan og bestemte meg for at den skulle jeg bare ha!!

Vi får ta ei ny runde med støping om ikke så altfor lenge:-)

Og Harryford: Den artikkelen din er bare helt fantastisk:-)

Margrethes hus og hage sa...

Fontenen din ble kjempefin med rullestein rundt!

Og for en vakker rose det der, den doktoren :) Tror jeg må sette den på ønskelisten! Vakker clematis også.

Ha en fin lørdagskveld! Hilsen Margrethe

JanneCath sa...

Utrolig flott den fontenen ble!
Har tenkt selv å lage noe greier, men nå som sommeren er på hell forsvant liksom motet til å begynne på prosjektet!

orchis sa...

Perfekt finish på den fontenen!

Asarina er nuuudelig! Har bare blålilla. En hvit hadde gjort seg, ja...:)

Clematis f. sieboldi hadde jeg en gang i verden. Angrer at jeg ikke smuglet den med meg hit. Hørt at den tåler mye varme, så muligheten for å få den til å trives her er visstnok til stede. En dag finner jeg den nok.... :)

God søndag!

elle-melle sa...

Så fint det ble rundt fontenen din nå!
Og de hellene var slett ikke å forakte. Jeg har jo noe sement liggende her som det skulle støpes noe av, men jeg kommer meg liksom ikke igang når det bare regner og blåser ute. Vi får håpe at været og sommeren kommer nå i august:)

amo sa...

Den clematisen var nydelig, den skulle jeg gjerne hatt. Men dersom den må inn om vinteren, blir det straks litt vanskeligere å få til.

Unknown sa...

Jaaaa stiiilig fontene. Tror min bedre halvdel synes det var veldig stas å skaffe rullestein til deg, faktisk. Mer stas enn til meg. Hallo?! He-he.

Jepp, vi må støpe mer. Har jo to sekker her ogås. Kult.

Takk for fuchsiamaniatur i dag. Grisekoselig :-)

Den clematisen altså. himmel..

Tonerose sa...

Så herlig fontenen din er blitt!! Jammen er du heldig med mannfolka rundt deg, hadde ikke hatt noe imot å få rullestein gitt! :o) Skikkelig stilig blei det, kjempesmart med sedum innimellom steinen!

Klematisen din var kjempestilig, et flott blikkfang! Minnet om pasjonsblomst, så "hårete" som den var! hihi.

Lekre roser har du også, jeg rullet meg litt nedover på siden din også - den nye rosen din "handel" var jo helt herlig!! Det var en må-ha-rose! Som nostalgie i fargespillet, bare nesten enda vakrere!! :o) ...krysser fingrene for at jeg får tak i denne i fremtiden, den er iallefall notert på ønskelisten!

Slike tråkkheller forsøkte jeg meg såvidt på i fjor sommer, men i kombinasjon med dårlig vær i tørke-tiden blei det ikke full klaff. Prøver igjen neste sesong! For jammen er det lekkert!! Jeg har lyst til å bruke rabarbrablad, og forsøke å lage fuglebad etc.. Dine heller var blitt skikkelig stilige, her er det kun fantasien som setter grenser!

Ønsker deg en herlig uke!!

Wenche sa...

Fontenen ble kjempeflott!

Og kan ikke være mer enig, sieboldii er bare helt fantastisk.

Masse herlige planter du har fått i hagen, rosene var nydelige.

Jeg prøvde overvintring av Cobea for første gang i vinter, både blå og hvit. Av en eller annen grunn var den blå helt problemfri, grønn i hele vinter og blomstret til og med gjennom hele vinteren. Men den hvite gikk dessverre "åt skogen" av en eller annen grunn (ikke for å ta deg motet altså) :-)

Anonym sa...

ma sjekke:)