mandag 12. mai 2008

Absolutt haging og sommer:-)

Denne langhelgen har bare vært fantastisk! Det har vært full sommer Jeg har fått haget en hel masse. Jeg har fått pottet om paprikaen som begynnner å bli stor. Jeg har fått priklet jordbærtomatene som har brukt lang tid på å spire men som nå kommer for fullt. Jeg har også fått pottet om både de fylte rosa flittiglise og fylte rosa petunia. Jeg gleder meg voldsomt til de kommer. De er så vakre. Nå har også minipetuniaen vokst så voldsomt at den også måtte pottes om. Den første har fått en knopp. Er spent på hvilken farge de får. I fjor ble jeg så skuffet da jeg sådde sommergjøgler. Det så ut som de skulle få forskjellige farger i hvitt, rosa, rødt, gult og lilla, men alle som en ble spraglete gule og svarte.
Et par av pellis stiklingene jeg har fått av Charlotte hadde vokst så mye at de også måtte pottes om. Det var en druebladet som får lys lilla blomster og en Rio Grande. Jeg tror ikke det går lang tid før både Tip Top duet og Sybil Holmes må pottes om de også.

Nå er alle spor etter luseangrepet heldigvis helt borte. En stund stod alle fuchsiane med bitte små blader og så helt forknytt ut stakkars. Nå begynner de å vokse i rekordfart Og så koser jeg meg veldig med å følge med på den ene tomaten jeg har fått på min Tiny Tim.

Jeg har fått plantet ut masse. Mye av verbenaen har kommet ut. I dag blomstret den som jeg kjøpte som stikling og som det bare stod gammelrosa på. Den har heller en slags kirsebær rosa farge og er så nydelig.
Det beste av alt er at vi har fått klartgjort båten, fått den ut av hagen. Nå er den klar for sjøsetting Etter at båten kom ut fikk vi også ryddet litt i "røysa" foran huset slik at det ikke ser så veldig ille ut til 17. mai. I dag var gravefolkene her og så på arbeidet som skal gjøres. De kommer med en pris i kveld og mente de kunne få gjort det veldig raskt. Jeg gleder meg stort :-)Nå som det har blitt så fint med de nye terassene på forsiden av huset er det så skrekkelig å se på røysa som ble igjen etter alt gravearbeidet i høst. Vi hadde egentlig tenkt å kjøpe ferdig plen, men gravefyren sier at det er så dyrt. De kunne legge på jord med plenfrø i. Sportsplen. Det høres jo skrekkelig greit ut Jeg ønsker en fortsatt fin pinsehelg til alle hagegale (det lille som er igjen),....
.......og så sender jeg masse medfølende tanker til alle dere oppe i nord som har fått vinter igjen :-(

0 kommentarer: