fredag 20. juni 2008

Vinden knekker blomsetene mine.....

Den siste tiden har det vært så mye vind at flere av plantene har knekt eller lagt seg flate. Lupinen som alltid har vært så fin etter blomstring, der den står i en diger krukke og ser ut som en palme, har lagt seg langflat og må bare klippes ned. To av pellizene har knekt, det verste var at min vakre rio grande nå bare har en ynkelig stilk igjen etter at vinden tok det meste av den. Jeg har løpt rundt og redde det som reddes kan fra vinden..........

Det har vært lite av både haging og hagegaling i det siste. Forrige uke var vi på studietur til København og i samme slengen benyttet jeg og min bedre halvdel sjansen til å få en helg i kongens stad. Det var en fin helg men jeg kjente godt at det var litt i overmål når jeg hadde hatt en studietur med tett program i forkant. Var litt for sliten til å nyte.........

Ellers har jeg hatt en underlig opplevelse i dag. Det er ikke så ofte jeg opplever at et statsrådbytte kan ha direkte innvirkning på jobben min. Den første lederen av nettverket der jeg jobber er nå statssekretær. Da det ble bytte av helseminister var vi alle spente på om hun fikk fornyet tillit. Ikke minst var min nåværende leder spent. Stakkars hun fikk en nervøs dag. Heldigvis fikk statssekretærem fornyet tillit og min leder kan puste lettet ut. Hun trives i jobben og vi trives med henne, så det er godt vi får beholde henne:-).

I dag skulle jeg som alltid innom hagesenteret og kjøpe litt jord, og som vanlig kom jeg ut med en fuchsia;-). Det som er så irriterende er at de nesten aldri har navn på dem. Når jeg nå har ca. 20 stk. holder det ikke lenger å kalle dem rosa henge eller lignende. Jeg liker å vite navnet på dem. Da jeg spurte på hagesenteret fikk jeg til svar at det var en tåre...... Da kunne jeg ikke dy meg men måtte bare fortelle henne navnet på de jeg kjente navnet på som stod der.........hun syntes sikkert jeg var en ekkel og geskjeftig kunde, men jeg blir så irritert når de ikke vet noe som helst. Trodde de skulle være til hjelp jeg! Nå har jeg tre fuchsia jeg ikke kjenner navnet på . Jeg får ta noen bilder og håpe at de hagegale kan hjelpe meg.

I dag "ga jeg opp" agurkene som ikke vokser og som bare blomster uten å få noen agurker. Jeg bestemte meg for at de tar alt for mye plass i drivhuset. Plass jeg trenger til det som faktisk vokser. Så de ble forvist til plassen ved siden av drivhuset og så får vi se om de klarer seg. En av dem fikk lov å bli igjen inne. Noe av plassen trengte jeg til en snack agurk som jeg kjøpte i dag. Har hatt lyst på en slik lenge. Neste år skal jeg så. Liker mye bedre de små agurkene enn de digre slangeagurkene. Mine 4 Tiny Tim tomater er så fulle av tomater nå at det bugner. I sommer får vi bare spise tomater til det tyter:-). Den aller første paprikaen er kommet, enda er den bitteliten, og så er det bare å smøre seg med tålmodighet til den blir rød. Det begynner å bli en del chilli også så her er det også bare å vente. Det begynner å komme noen fruktemner på jordbærtomatene. Blir spennende å se hvordan de utvikler seg. Endelig kommer det squash også. Begynte nesten å lure på om det bare var hanblomster i år. Sukkerertene min har selvfølgelig også brukket i vinden. Og selvfølgelig var det toppene som brakk som hadde mest blomster. Men nå begynner den å komme seg og i dag kunne jeg plukke den første ertepeisen. Så nå begynner maten så smått å komme i rute........

God helg til alle hagegale

0 kommentarer: