søndag 25. mai 2008

En uke full av haging

Dette har vært en uke som har bestått av stort sett bare jobb og haging. Jeg kjenner at når det er mye å gjøre på jobb, med mye foredrag og undervisning gjør det underverker å drive med haging i hvert ledige øyeblikk for å motvirke stress:-). Derfor har det vært lite tid til hagegaling så jeg har behov for å oppdatere dagboken litt med ting jeg har fått gjort.

Endelig har jeg fått skrevet ned navnet på alle staudene jeg kjøpte for noen uker siden.
2 stk. Campunala percifiola blå
2 stk. Campunala fercifiola 'Alba' (hvit)
2 stk. Lewisia coulor flip (rosa)
4. stk. Delphinium pacific 'Astolat' (rosa)
4 stk. Delphinum pacific 'Black Knight' (lilla)
2 stk. Liatris spicata (rosa)
1 stk. Malva moschata (hvit)
1 stk. Centaurea montana 'grandiflora'
2 stk. Heuchera 'Palace Purple'
1 stk. Nepita faassenii (blå)
1 stk. Cerastium biebersteinii
De fleste står i krukkebedet mitt og vokser fint. Der står også noen blomkarsebusk som jeg sådde i vår. Jeg har støttet dem opp med lange pinner og de ser ut til å bli utrolig flotte!

Cerastium har jeg satt i potten med stokk epletreet mitt. Jeg lurer på om det vil bære frukt i år også. I fjor kom det 7 epler men de fikk aldri tid til å modne for treet stod så utsatt til og ble stadig vekk veltet i vinden og eplene falt av. I år står det litt lunere til.

Jeg tok også en liten oversikt over det lille jeg har av stauder fra før i krukker og kasser. 1 lupin, en blodstorknebb, en nellik av et eller annet slag, 1 Løytnantshjerte (rosa) og en clematis som jeg ikke vet navnet på og som jeg kjøpte i Danmark for noen år siden. Den har jeg ikke vært flink til å stelle så den er blitt til ei stor vase. Den ryker nok når vi skal sette opp ny vegg ut mot gangstien. Kanskje jeg skulle prøve å klippe den ned, grave den opp og se om den kommer på nytt på et annet sted? Det skader jo ikke å prøve:-)

Her om dagen kjøpte jeg meg min første Brugmansia. Jeg tenkte å sette den i en litt stor zinkpotte og gleder meg vilt til den kommer i blomst. Det er en stor knopp på den og flere små Jeg har også kjøpt mitt første sitrus tre. Er litt usikker på om det tåler å stå ute (iallefall enda) så nå flytter jeg det ut på dagen og inn igjen i drivhuset om natten.

Jeg har fått pottet om masse. Chillien har fått større potter og jeg regner med at de klarer seg med disse og ikke trenger å pottes om mer. Jeg har kjøpt 5 liters potter som paprikaen etter hvert skal settes over i. Jeg regner med at de klarer seg med dette. Min Tiny Tim har også fått 5 liters potter. De første tomatene har kommet:-). Jeg får se om de må ha større potter etter hvert. Jeg vet at jeg må vanne mye med så pass små potter men jeg liker jo å vanne jeg:-) Synes vannrunden min i kveldingen er et av dagens høydepunkter. De 4 agurkene har jeg plantet sammen i en stor firkantet murerbalje og støtte dem opp med store pinner. De blomsterer iallefall flott .

Nå begynner minipetuniaen jeg sådde å blomstre. Til nå har de fått flotte farger, tror bare jeg får en rød (som ikke passer hos meg) men lurer på om jeg skal sette den sammen med en eller annen lys rosa blomst, synes det er litt kult jeg. Det er like før den doble rosa petunian kommer med knopper. Gleder meg til den blomsterer. De fylte Flittig Lise (de 4 jeg fikk spirer av ) vokser også fint, har fått knopper og det er også en av dem som har fått større potte.

I går skulle jeg ned på det lokale hagesenteret for å kjøpe litt jord og leca. Der stod en praktfull Lena hegefuchsia. Den jeg hadde i fjor døde under overvintring, dvs jeg tror jeg vannet den i hjel etter å ha satt den i drivhuset igjen......gjett om jeg har lært!Jeg fant også en henge flying cloud. Gjett om jeg ble overlykkelig , har ønsket meg en hvit fuchsia lenge. Selvfølgelig ble de med meg hjem. Måtte ha noe som kompensasjon for skuffelsen over at Miss California stiklingen min var feilmerket og ikke var en Miss California men en JC Hendriks som jeg hadde to av fra før:-(. Skrekkelig irriterende når de feilmerkes. Og dette var en med klistrelapp på potten så det er ikke noen kunder som har stappet en merkelapp ned i feil potte.

I går var vi på sjømat party hos naboen. Han hadde kjøpt 10 kg. kreps, hummer og krabbeklør. Jeg spiste så mye at jeg nesten måtte krype hjem Godt at jeg bodde så nær da.........

En fortsatt fin søndag til alle hagegale.

0 kommentarer: