søndag 7. september 2008

Frøsanking og høstrunde på terassen

I dag har jeg sanket mine aller første frø:-) Jeg fikk tatt frø av Nicotiana fragrant cloud som jeg fikk en småplante av fra Charlotte i vår. Det har vært min kjæres yndling i sommer og jeg synes jo det er litt søtt når han som er helt hage ugal stadig forsikrer seg om at jeg kommer til å sanke frø så vi får den til neste år også. Han er så betatt av disse nydelige hvite blomstene som ikke åpner seg før solen går ned. Jeg må jo si at jeg også synes den har vært flott da! Visste ikke at den skulle bli så høy:-)

Fra Sommerblomster



Ellers har jeg fått samlet frø fra Ipomea flying saucer som jeg fikk frø av fra Anita i vår. Jeg føler meg riktig fornøyd med innsatsen, men innser at jeg ikke har det helt store å bytte med i Vågsbygd Hagegale til tirsdag:-)

Ellers har jeg hatt en liten runde og kastet det som har gitt seg av sommerblomster. Det er faktisk forunderlig mye som fremdeles er fint, og noe av det er på sitt fineste akkurat nå:-)

Jeg fikk en liten stikling av en Solanum Jasminoldes tidlig i vår. Den har vokst og klatret men ikke blomstret........før nå:

Fra høst på terassen

.....og i dag så jeg at de aller første blomstene var kommet:-)

I februar sådde jeg en del cosmos. Da vi kom til juli og de hadde vokst og vokst uten å vise antydning til knopper eller blomster ble jeg så irritert at jeg kastet de ut i ura utenfor terrassen. I dag kastet jeg et blikk ned der. De hadde sandelig satt rot der nede og nå blomstrer de!

Fra høst på terassen

Et lite utvalg av det som blomster så fint akkurat nå:
Fra høst på terassen

Fuchsia JC Hendriks sammen med lilla minipetunia og hvite million bells

Fuchsia Albertina
Fra høst på terassen

Verbena patio rosa
Fra høst på terassen

Og rosy border er full av knopper og klar for en ny runde:-)

Akkurat nå føler jeg meg ikke så høstvemodig som jeg gjorde tidligere i uken:-)

4 kommentarer:

elle-melle sa...

Så fint du får det til. Jeg blir nesten litt misunnelig. Den skravleboksen har jeg ikke fått tid til å prøve ennå. Jeg strever med å legge i gadgeter eller hva det heter.

Unknown sa...

Åh så fint det er hos deg da!! Guri malla.. Jeg kan ikke skryte av det samme nei. Men Nicotianaen er en hit her også. Sliter litt med å finne frøene før planten kaster dem selv. Men må stadig på jakt. :-)

Kjempekoselig bilde av terassen din også i headingen.

amo sa...

Så fin blogg du har laget!
Får nesten lyst til å prøve meg på blogging, jeg også.

Sine sa...

Så fin blogg, og tittelbildet bare inviterte en hageglad person rett inn. En fulltreffer!

Flotte planter hos deg ennå. Hos meg er det høst... ;-)