tirsdag 5. mai 2009

…..og så stoppet regnet igjen…..

I ettermiddag satt vi i dagligstuen og jobbet. “Hysj – hør” sa jeg til de andre. De stoppet opp og lyttet. “Høre på hva? – vi hører ingenting” svarte de. “Akkurat” sa jeg. Plutselig var det helt stille. I to dager har det sildret og regnet, trommet og dundret av heftig regnvær, og plutselig var det slutt. Glade og lykkelige tumlet vi ut i gatene, og det var det flere som gjorde. Etter at gatene hadde ligget øde var det som om folk tøyt ut av husveggene:-)

hagenI løpet av disse dagene har jeg truffet en spennende dame fra USA. Hun heter Marcia (Thurman til etternavn – og da jeg spurte “As in Uma”? svarte hun at det var hennes kusine). På min lykkelige vandring gjennom en vakker park som ligger like i nærheten, traff jeg henne. Hun ble først med meg for å shoppe litt gaver og etterpå satt vi oss ned med en øl på en helt fantastiskk liten restaurant opp i gaten her. Jeg kaller den for den hemmlige hagen. Du går inn gjennom en liten trang port og innfor folder denne fantastiske hagen seg ut. Den er full av fuglskremsler, flasker i trærne, vakre fugler og lamper. Og så har de noe som jeg har sett flere steder og som er så utrolig flott:

blikkbokspotter

Gamle blikkspann som de planter blomster i. Disse tror jeg det har vært olje i. Og så var de i tillegg så kunstferdig malt:-)

Og så var det “mamma” bougainvilla da!……..jeg kaller den mamma fordi jeg har store planer om at den skal få avkom i Kristiansand:-)  

bougainvilla

Den dekker hele den indre gårdsplassen på pensjonatet som et tak og er bare aldeles nydelig! før vi reiser  har jeg tenkt å utstyre meg med tomme vannflasker og saks og ta meg en liten runde for å samle stiklinger. Jeg har noen andre også som jeg har pekt meg ut.

Og så må jeg avslutte med å fortelle at maten her på pensjonatet er et kapittel for seg selv. Vi får deilig hjemmelaget tyrkisk mat hver eneste dag. Hver dag tenker vi at vi burde vel komme oss ut i byen for å spise en gang også, og hver dag ender vi opp med å spise maten til Jahman, verten vår. Fram til nå har også moren hans vært her for å hjelpe til. Jeg tror han var lettet da hun og faren dro i dag. I går bemerket jeg at noen brød hun hadde laget til frokosten var så gode. Jahman oversatte for faren som svarte at hvis jeg syntes det kunne jeg jo ta henne meg meg hjem så hun kunne lage dem til meg hver dag:-))

Etter maten får vi masse god frukt og i kveld ble frukten servert med norske flagg:-)fruktfat-horz

Forøvrig er det meldt bare fint vær resten av oppholdet vårt. Jippi!! …….og jeg lengter fremdeles hjem til herding av sommerblomster. …………….

7 kommentarer:

elle-melle sa...

For en fantastisk hemmelig hage!
Du er heldig Ellea som har fått sett denne med egne øyne. Tenk så mye du kan hente av inspirasjon til egen hage!
Og lurt av deg å ta med noen stiklinger hjem:)
Jeg er glad dere får noen dager med sol nå etter alt det regnet. I natt har det regnet godt her og, men nå ser det ut til å klarne ut, får håpe det varer!

Ha en riktig god dag!

Unknown sa...

Å det høres jo helt fantastisk ut!! Gurimalla altså. Husk nå å ta med deg gooooodt med stiklinger da. ;-)

Om du ramler over gul mimosa. Kan du ta med stikling av den også?

Gry sa...

Sukk, så Tyrkia er ikke så ille likevel? Den hagen så bare helt vidunderlig ut. Maten også...

IngunnBW sa...

Så flott du har det! Kjempekoselig å lese om alt du ser og opplever på turen! Den hemmelige haven ser helt skjønn ut. Det blir spennende å høre hva du får med hjem av stiklinger som skal få kose seg i og pryde den sørlandske haven din :) Her regner det katter og bikkjer i dag, så nå er hønsemøkken godt fordelt i bedene og blir sugd opp av sultne planter. God tur hjem!

AnitaH2 sa...

Åh, så flott. Kos deg masse de siste dagene!!!
Skal vi male blikkspann med de andre til høsten / vinteren?
I kveld skal jeg forresten lese boka di - og må tilstå at jeg tjuvstarter på akkurat ditt kapittel.

Elisabeth sa...

Åhh..for en hemmelig hage. Jeg som elsker hagegnomer, fugleskremsler og hemmeligheter. Drømmehagen i min bok.

Elisabeth sa...

Måtte innom for å svare på plantespørsmålet ditt vettu. Ann H er en engelsk pelargon, sett henne ut nå for å få en kuldeperiode, da vil hun sette knopper igjen iløpet av sommeren ;)