fredag 26. februar 2010

Utfordring

Tenk nå hadde jeg nesten glemt utfordringen som jeg har fått av både Ninni og Charlotte!

Utfordringen var å skrive noe om hvilke planer jeg har for hagen til sommeren.

Egentlig var det i fjor jeg hadde planer. Det var da jeg anla mine aller første bed, så jeg gravde og jeg gravde! Jeg fikk forsåvidt gjort det jeg skulle men bedet langs nordveggen av huset fikk jeg ikke plantet ferdig, så den må plantes i år. Det er mye skygge der, den har solen fra den står opp og fram til 10-11 tiden. Så det blir jo en utfordring for meg som er novise uti bed og stauder og sånt.

soveromsveranda

Ellers har vi en del store planer for hagen/terassene bak huset. I dag har vi en liten veranda ut fra soverommet vårt i første etasje.  Fra den går det trapp ned til hagen bak huset. Den begynner å bli dårlig så den skal rives og en ny skal bygges og da skal den bygges sammen med naboens, slik at vi får ekstra halvannen meter begge to. I tillegg skal det bygges en noe større (iallefall bredere)terasse ut fra stuen i andre etasje. Planen er også at vi skal ha skyvedører der det største vinduet er.

Da vil den nederste terassen få tett tak og kan kanskje bli vår “private” lille hagestue. Det er fint å sitte der på stille varme sommerkvelder med et ørlite glass før vi legger oss. Det er også fint å sitte der med kaffekoppen om morgenen på de ekstra varme dagene, siden det er skygge der.

I tillegg skal veggen ut mot gangstien byttes ut, den er pill råtten. Det skal bli godt å få ny men det medfører at jeg må kutte ned klatrerosene og clematisene jeg plantet langs der i fjor adskillig kraftigere enn jeg hadde tenkt. Men de kommer jo tilbake med full kraft – om ikke i år så til neste år. Heldigvis blomstrer alle clematisene både på årets og fjorårets ved.

Ellers har jeg en mistanke at jeg – selv om jeg er riktig fornøyd med fontenen foran huset – kommer til å få enda mer lyst på en dam der i år enn jeg hadde i fjor……. Problemet er at terrenget heller litt der, så det blir ikke helt enkelt. Kanskje løsningen blir å kjøpe en av disse ferdige glassfiberdammene.

paviljong1……og så bør jeg kanskje ha en plan for hvor jeg skal gjøre av mine 112 blodbegerspirer, som nå har blitt til 108. De har ikke vokst noe siden jeg priklet dem for noen uker siden, og selv om jeg vet av erfaring fra i fjor at de tar lang tid før de vokser, så lurer jeg litt på om de kommer til å fortsette å være akkurat det – blodbegerspirer. Da kan man jo si at problemet med plassering er løst:) Men skulle de få lyst til å vokse har jeg lyst til å ha masse av dem inni paviljongen. Her skal de få lov til å klatre i taket så mye de lyster. 

Jeg har planer om å få litt mindre kaos i alle krukkene med sommerblomster. Med smått og stort har jeg omtrent 100 og i år skal jeg ha færre typer blomster og heller ha flere av hver. Da håper jeg helhetsinntrykket blir litt roligere enn de pleier å være.

Planer ellers? Planer for bedene kan jeg bare glemme. Alle plantelappene jeg satte ut i fjor vår har bleket i solen, så jeg aner ikke hvor noe er lenger. Så jeg kommer til å være livredd for å luke til våren, og alle bedene kommer til å bli en skikkelig forundringspakke:)

 

 

10 kommentarer:

AnitaH2 sa...

Forundringspakker er jo ikke å forakte...
;-)
Ellers høres det ut som du skal få tida til å gå, du også?

bp Hage sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Oj forrige kommentar er slettet av meg. Jeg var i bloggplukkinga og var logget inn som plukker. Men ville bare si at jo, du må ha dam. Og 108 blodbeger er jo minimum det du må ha vil jeg jo si.

IngunnBW sa...

Lekkert headerbilde ellea! Den Fuchsian er helt skjønn med ballerinaskjørtet sitt :)

Dere får nok å gjøre i sommer ser jeg, så deilig det blir med større uteplasser :) Og merking bedene er et kapittel for seg selv...intensjonen er der, men i viern over planting og flytting glemmer jeg alltid å merke. Jeg er sikker på at jeg har gravd bort mange flotte staudespirer, for plutselig er det planter jeg kommer på at jeg har som jeg ikke finner igjen... Skylder på hard vinter jeg ;)

Jeg synes fontenen din ble så fin, kunne du la den bli en del av dammen tro? Sette den oppi dammen? Jeg så at Bauhaus hadde en del ferdigdammer i fjor.

Ellen Walnum sa...

Hihi....tror jeg kommer til å skylde på vinterkulda jeg også. Takk for tipset Ninni:)

Villrose sa...

Det blir dr...lekkert med blodbeger-paviljong :-)

Husk at de trenger "mykje lys og mykje varme" for å vokse. Jeg fikk endelig dreis på dem i fjor, da jeg satt dem oppå brødboksen under kjøkkenskaparmaturen...og husket å gjødsle litt av og til.

Tonerose sa...

øjøj, masse prosjekter på gang ja! Spennende! :o) og veeeldig spennende med mulig damm - det er jo helt nydelig!! (nå er jo fontena di lekker også da, men den får du forhåpentlig plass til et annet sted, om det blir damm!) :o) gleder meg til å følge våren/sommeren hos deg! :O)

Håper du har en herlig helg!

Tonerose sa...

Såklart Ellea, jeg bytter veldig gjerne stiklinger!! :o) Nå er jo jeg rimelig fersk på området - håper de overlever. Canadian pink and white er såpass stor at den prøver jeg iallefall å lage en til av nå. Kjøpte noen flere, lager ei litta liste på bloggen etterpå.

Jeg håper de fint - gleder meg SÅ til blomstring etterhvert! :o)

AnitaH2 sa...

Åh, jeg var helt sikker på at fontena skulle oppi dammen, jeg? Så den så tydelig stå der...!

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er