fredag 14. mai 2010

Det begynner å ligne…….

….på en hage igjen:)

Nå er det store hullet i hagen borte. Murene er satt opp, grus og jord er fylt på og det begynner så smått å ligne på noe igjen. I løpet av disse dagene har jeg forøvrig oppdaget hvor mye 10 tonn grus egentlig er!

snart hage igjen

Burde sikkert tatt bilde når alt var på det verste med forskaling overalt, men det var så deprimerende at jeg ikke orket å ta bilde.

 stein

Heldigvis har vi klart å bevare steinen som jeg er så glad i. Tidligere hellet hagen oppover fra terassen. Nå er hagen helt flat fram til der verandaene skal begynne (muren like bak steinen). Derfor måtte vi få “kakket” litt av toppen, ellers hadde den blitt for høy. Jeg synes den ble riktig flott. Plass til masse blomster oppå den, og så skal det bli et bed til venstre for den.

ny mur

Som sagt helte hele hagen vår tidligere. Jeg ville beholde bedet mitt til venstre. For at vi ikke skulle få et voldsomt fall ned mot det partiet som nå er blitt flatt valgte vi å forlenge muren til verandaen ca. halvanne meter videre. Denne skaper et rom i hagen, det blir flott å ha noen blomster på toppen av den og jeg får laget et bed i vinkelen på innsiden:) På utsiden skal det også bli et lite bed, og på den høye veggen som går fra grunnen og opp til verandaen i andre etasje skal det plantes klatreroser og klematis.  Like til høyre for vinkelbedet mitt vil trappen fra den nedre verandaen komme ned.

kjøkkenhage

Til høyre for steinen blir min nye lille kjøkkenhage. Det blir stående en pallekarm til høyre for steinen og en pallkarm i overgangen mellom det gule gjerdet og muren. Disse vil bli liggende delvis under repoet til trappen som kommer til høyre for den lille muren til venstre i bildet. Under verandaen blir det laget en vegg slik at vi får et rom under verandaen. Helt til høyre vil det komme en dør inn til dette rommet. Bakhagen er et lite frimerke av en hage så det gjelder å utnytte hver liten krinkel og krok av den.

tråkkheller

Før jeg sådde gress fikk jeg plassert tråkkehellene jeg laget i fjor. De leder blikket rundt muren. I åpningen ut mot sidehagen skal det tettes igjen med vegg og så skal vi ha en dør, og så skal det selvfølgelig settes opp ny vegg/gjerde ut mot gangstien. Jeg synes det er så deilig med en helt privat og innelukket baghage, siden det er mange som går forbi på gangstien.

En hyggelig ting er at jeg har fått mye kommentarer om drivhuset mitt fra folk som kommer forbi på gangstien. Når gjerde og port er på plass er det ingen som ser annet enn taket av det. Det er så mange som sier at det er så hyggelig at de endelig får se hele drivhuset:)

Drivhuset ja…….i dag har jeg høstet de 4 første agurkene. De smakte aldeles nydelig:)

6 kommentarer:

Tonerose sa...

Oj, agurker allerede??? Heldige deg!! ja, eller - FLINKE deg. Så deilig!!

Jammen er det skjedd massevis i hagen din! Så flott det blir! Synes det var kjempeflott med hellene dine, det gjorde området med plen så mye mer delikat med en gang, og som du sier - leder blikket rundt muren. Nydelig!

Så masse flotte planer du/dere har, jeg gleder meg til å se flere bilder. Kjempeflott diiiiger stein! Tipper det blir nydelig med masse blomster på. Og så stas med kjøkkenhage og greier, moro!

Ønsker deg en VIDUNDERLIG langhelg!

...og jepp - jeg er SÅ enig i det du skriver med en privat og innelukket hage; da kan man VIRKELIG slappe av! :o)

IngunnBW sa...

Se der ja! Endelig kan du begynne med det morsomme :) Dette ser ut til å bli sååå fint, Ellea! Er det ikke flott å se at planen man lager fungerer så bra :) Muren med blomster på toppen kommer til å bli så vakkert, og roser og klematis oppover veggen. Kan tenke meg du klør i fingrene og ikke kan bli ferdig fort nok :) Så deilig med grønnsakshave og agurker i drivhuset :)

Håper du lager innlegg og legger ut bilder fremover så vi får fulgt med!

Vivishagerom sa...

Alltid godt når ting bebynner å falle på plass igjen. Dette blir bra vet du.
Ønsker deg en flott helg og en god 17.mai.

bp Hage sa...

Hjelpes så fort det plutselig var gått nå?! Så bra. Dette ser jo strålende ut. Er det ikke moro`? Og de tråkkhellene kom jo virkelig til sin plass nå. Lekkert.

AnitaH2 sa...

Her går det unna?!
Gleder meg til å se resultatet! Litt mer betenkt over eget verandaprosjekt, sant og si. Men det skal vel bli etterhvert.

Britt Åse sa...

Wow! for en jobb! Det blir kjempefint med de murene og den digre steinen, og drivhus og lysthus nederst. Lekkert! Gleder meg til å se den videre utviklingen.